Brand-ul Gucci e cunoscut pentru o istorie relevantă în modă, pentru episoade îndelungate de senzualitate (în epoca lui Tom Ford), pentru maximalism, de când Alessandro Michele este director creativ… iar acum este cunoscut și pentru o oarecare lipsă de sensibilitate, de când a trimis modelele pe podium în cămăși de forță.
S-a întâmplat în timpul prezentării colecției de primăvară-vară 2020, la Milano, unde primele 21 de modele care au pășit pe podium au purtat cămăși de forță sau variațiuni ale acestora, un preambul cel puțin bizar pe care marile publicații de modă nu prea au știut cum să îl catalogheze.
Este vorba despre „noi forme de subiectificare”, după cum anunță comunicatul oficial, care adaugă că „în trecut controlul asupra evenimentelor vieții era deținut sub sceptrul unui suveran, care își exercita puterea de sus în jos, într-un mod unidirecțional. Această putere era despotică și concentrată, dar și foarte recognoscibilă. Prezentul nostru, în schimb, este modelat de o microfizică a puterii care operează la nivel molecular în societate: o formă de guvernământ extinsă care, printr-un set de instituții, aparate și mecanisme de subjugare impune reguli de comportament internalizate de indivizi. Astfel de puteri (…) previn libera circulație a discursului și sfârșesc prin a crea o societate disciplinară, o societate care controlează viața.”
Citându-l pe Foucault, filosoful pasionat de relația dintre putere și cunoaștere, casa Gucci se întreabă mai departe dacă moda poate fi un instrument de rezistență, care poate semnifica libertate, emancipare, auto-determinare.
După un intermezzo atât de teoretic, comunicatul casei Gucci vorbește despre adevărata funcție a modei: „să permită oamenilor să parcurgă o plajă de posibilități, dând indicii și evocând deschidere, cultivând promisiunea frumuseții, oferind mărturii și profeții, sacralizând orice formă de diversitate (…)”. În viziunea lui Michele, moda ar trebui să permită fiecăruia să își găsească propriul loc în lume, dincolo de orice normă impusă din exterior.
Și tocmai acest mesaj pare nefiresc, atunci când este asociat cu modelele purtând cămăși de forță.
Momentul a fost atât de deranjant încât unul dintre modelele care au apărut pe podium, Ayesha Tan-Jones, a pus la cale un adevărat protest, discret, ce e drept, dar foarte percutant, și care a fost surprins de camerele fotografilor prezenți la eveniment. Tan-Jones și-a scris pe palme cuvintele „Mental health is not fashion” („Sănătatea mintală nu este o modă”) și și-a explicat mai departe poziția prin intermediul unei postări pe propriul cont de Instagram.
View this post on Instagram
A post shared by YaYa Bones (@ayeshatanjones) on
„Aleg să protestez împotriva show-ului Gucci”, a scris Tan-Jones, „deoarece cred, ca multe dintre colegele mele modele, că stigma care înconjoară sănătatea mintală trebuie să dispară. Ca artist și model care a experimentat pe propria piele probleme de sănătate mintală și ca o persoană ale cărei rude și prieteni au fost afectate de depresie, anxietate, tulburare bipolară și schizofrenie, cred că este dăunător și insensibil ca o casă majoră, precum Gucci, să folosească imagini de felul acesta drept concept pentru un moment efemer de modă.” Tan-Jones a continuat, spunând că utilizarea unor cămăși de forță este un simbol al unor vremuri crude din istoria medicinei, când tulburările mintale nu erau înțelese.
„E de prost gust din partea Gucci să folosească imaginea unor cămăși de forță și alte ținute care fac trimitere la pacienții cu suferințe mintale, în timp ce plimbă modele pe o bandă rulantă ca și cum ar fi bucăți de carne într-o fabrică.”, a mai declarat Ayesha Tan-Jones. „Să prezinți aceste suferințe pentru a vinde haine în climatul capitalist de astăzi este un lucru vulgar, lipsit de imaginație și jignitor pentru milioane de oameni din toată lumea, afectate de astfel de probleme.”
Așa se face că atât Tan-Jones, cât și alte modele care au apărut în prezentarea ce le-a pus în cămăși de forță, au decis să își doneze onorariile către organizații care se ocupă de persoane cu probleme de sănătate mintală.
Casa Gucci, în schimb, a vorbit despre faptul că a inclus în show uniforme, haine utilitare, inclusiv cămăși de forță ca versiuni extreme ale uniformelor dictate de societate și de cei care o controlează. De altfel, spune casa, aceste haine au fost folosite doar pentru show și nu vor fi vândute.
Oricum, susțin reprezentanții casei Gucci, cămășile de forță care au deschis show-ul ar reprezenta doar o parte a ansamblului, pentru că prezentarea include și antidotul, și anume hainele colorate care au fost arătate mai târziu în prezentare.
Alessandro Michele, designerul casei Gucci, a declarat pentru New York Times că show-ul a fost „călătoria de la conformism la libertate și creativitate” și că hainele respective erau pur și simplu parte dintr-un performance. De altfel, casa Gucci a afirmat că modelele au libertatea să protesteze, mai cu seamă că era vorba despre un show care vorbea despre libertate.
Altfel, cea de-a doua parte a show-ului a arătat o viziune diferită din partea lui Michele. Pe catwalk au apărut multe ținute negre, pe lângă cele în tonurile acide cu care ne-a obișnuit designerul. Numai că ținutele au avut în permanență și un aer senzual, care lipsise din prezentările directorului creativ de până acum, dar care a existat dintotdeauna în ADN-ul Gucci.
Dar, cu „incidentul” cămășilor de forță, casa Gucci se vede încă o dată luată în vizor și acuzată de lipsă de sensibilitate, așa cum s-a întâmplat și sezonul trecut, când un pulover al brand-ului a trebuit retras de pe piață pentru că dădea impresia de blackface, lucru amendat imediat de consumatori și de pasionații de modă.
Citește și:
Ce piese de toamnă se găsesc în wishlist-ul editorilor ELLE
Foto: Imaxtree
Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe elle.ro
Sursa: https://www.elle.ro/lifestyle/gucci-pune-femeile-in-camasi-de-forta-un-model-se-revolta-676335/